انواع لیزرهای پوست

لیزر پوست چه کاربردهایی دارد؟
دستگاه های لیزر پوست از افزایش انرژی امواج نورانی برای مقاصد مختلفی استفاده می کنند که می تواند شامل موارد زیر باشد:
رفع چین و چروک، جوانسازی، لایه برداری سطحی و عمقی و لیفتینگ پوست صورت
رفع موهای زائد صورت و بدن
رفع لک های پوستی، کک و مک و برخی لک های ناشی از حاملگی
رفع جای آکنه، جوش و جای زخم (اسکار) و پاک کردن تاتو
رفع ترک های پوستی ناشی از حاملگی و کاهش و افزایش وزن (Stretch Marks)
درمان جای ضایعات عروقی، ماه گرفتگی، واریس و برداشتن خال
چه نکاتی در استفاده از لیزر برای پوست اهمیت دارند؟ اگر سه اصل زیر رعایت گردند، لیزر یکی از بهترین درمان ها برای مشکلات پوستی می باشد. اول، فرد درمانگر (ترجیحا پزشک) دانش و تجربه کافی برای درمان به کمک لیزر را دارا باشد. دوم، پزشک روش لیزر مناسبی را برای درمان مشکل پوستی انتخاب نماید و سوم، پزشک از تکنولوژی و دستگاه مناسب استفاده نماید. یکی از مهم ترین دلایل شکست درمان با لیزر و یا ایجاد عوارض، استفاده از تکنولوژی نامناسب است. دستگاه های مختلف لیزر انرژی، قدرت نفوذ و طول موج متفاوتی دارند و بر این اساس هر لیزر کاربرد خاص خود را دارد. در ضمن رنگ پوست افراد هم عامل مهمی در انتخاب نوع لیزر می باشد. اگر رنگ پوست فرد با طول موج دستگاه لیزر متناسب باشد، امواج لیزر بهتر جذب پوست می شوند و بهترین نتایج درمانی حاصل می گردد.

پرکاربردترین لیزرهای پوست:
لیزر کربن دی اکساید (CO2): این لیزر از قدیمی ترین و پرکاربردترین دستگاه های لیزر می باشد که به علت داشتن انرژی زیاد در برداشتن خال، زگیل و کلیه زوائد پوستی کاربرد دارد. از این لیزر در موارد لایه برداری عمقی پوست، لیفتینگ و درمان جای زخم می توان استفاده کرد. یک نوع جدیدتر از این لیزر که به لیزر فرکشنال معروف است(Fractional CO2) ، برای درمان لک های مقاوم به درمان، ترک های پوستی، منافذ پوست و جای جوش کاربرد دارد.
لیزر اربیوم (Erbium): بیشترین کاربرد این لیزر در جوانسازی پوست می باشد، زیرا می تواند لایه بسیار نازکی از پوست را بردارد. از این رو برای لایه برداری، رفع چروک های ظریف پوست و درمان جای جوش های سطحی مناسب است.
لیزر ان دی یاگ (Nd: Yag): بیشتر برای تغییرات رنگ و لک های پوستی، رگ های زیرپوستی مانند واریس و برداشتن تاتو به کار می رود. این لیزر در رفع موهای زائد نیز به کار می رود.
لیزر الکساندرایت (Alexandrite): اگرچه کاربرد عمده این لیزر در رفع موهای زائد می باشد، با این حال از لیزر الکساندرایت می توان به خوبی در برداشتن تاتو و سایر لک های پوستی استفاده کرد.
درمان لیزر برای چه افرادی مناسب نمی باشد؟ افراد جوانی که هنوز در مرحله فعال جوش دوران بلوغ (آکنه) می باشند، افرادی که پوست بسیار تیره دارند (به علت داشتن رنگدانه های فراوان پوستی و خطر تغییر رنگ پوست پس از لیزر) و افرادی که بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و لوپوس دارند و با تحریک پوستشان ممکن است بیماریشان عود نمایند، کاندیدهای مناسبی برای استفاده از لیزر پوست نمی باشند.
عوارض احتمالی پس از انجام لیزر چه می باشند؟ عوارض می توانند شامل سوزش، خارش، قرمزی، تورم و درد ناحیه عمل لیزر باشند. اگر پس از انجام درمان با لیزر، مراقبت های لازم شامل قرار دادن بسته یخ (Ice Pack) و به کار بردن کرم های ضدالتهاب (البته در مواردی که لازم است) انجام پذیرد، این عوارض تخفیف می یابند. عوارض شدیدتر نظیر عفونت محل عمل، تورم غدد لنفاوی منطقه و ایجاد اسکار معمولا ناشی از عدم تبحر درمانگر و یا به کار بردن دستگاه نامناسب می باشد.

خلاصه: لیزر روشی موثر و پرکاربرد در درمان و برطرف نمودن مشکلات پوستی می باشد، اما باید با استفاده از تکنولوژی مناسب و توسط فرد ماهر انجام پذیرد تا نتایج رضایت بخش حاصل گردد. در شماره بعد در مورد لیزر موهای زائد صحبت خواهیم کرد.

منبع:
American Society for Dermatologic Surgery
https://www.asds.net/LaserResurfacingInformation.asp